Google wszędzie w serwisie
 
 
 
   

Twoje konto

   
     
    Biuletyn informacyjny  
  
 

Six Sigma: zrozumieć cel

Koncepcja Six Sigma, metody zarządzania jakością, może zostać opisana statystycznie. Sprowadza się wówczas do takiego zarządzania produkcją, aby wadliwy produkt powstawał mniej więcej raz na 300 tysięcy prób. Ale taki opis statystyczny nie oddaje w pełni idei tej metody zarządzania.

Koncepcja Six Sigma, metody zarządzania jakością, może zostać opisana statystycznie. Sprowadza się wówczas do takiego zarządzania produkcją, aby wadliwy produkt powstawał mniej więcej raz na 300 tysięcy prób. Ale taki opis statystyczny nie oddaje w pełni idei tej metody zarządzania.

Czym jest defekt?

Wprawdzie cały program Six Sigma opisywany jest najczęściej jako metoda pozwalająca na unikanie błędów, ale żeby właściwie zrozumieć tę koncepcję, należy wcześniej zdefiniować samo pojęcie „błędu”. Nie każda usterka produkcji, nie każdy częściowo wadliwy produkt będzie w myśl tej koncepcji stanowił problem. Przykład (oczywiście przerysowany): jeśli klient zamawia element wykonany z tworzywa, ale nie zdefiniuje jego koloru, to wyprodukowanie jednego białego elementu na każdą dziesiątkę czarnych błędem nie będzie. Najkrócej rzecz ujmując, błędem w koncepcji Six Sigma jest tylko to, co sprawia, że produkt z jakiegoś powodu nie spełnia kryteriów określonych przez klienta.

Klient, wykonawca i jakość

Bardzo ważne jest, aby zrozumieć, że w Six Sigma jakość jest w pewnym sensie narzucana z zewnątrz. Jej kryteria pochodzą bowiem w prostej linii ze specyfikacji przekazanej przez klienta, natomiast wewnątrz organizacji następuje jedynie proces dostosowania procesów w taki sposób, aby gotowe produkty spełniały kryteria narzucone przez klienta. Trzeba o tym pamiętać, ponieważ często przy omawianiu koncepcji Six Sigma ciężar kładziony jest na wewnętrzne procedury. To uzasadnione w tym sensie, że właśnie nimi się manipuluje, natomiast same kryteria jakościowe w większości są narzucone z zewnątrz i organizacja ma ograniczone pole manewru i tylko w jego obrębie może modernizować swoje działanie.

Źródłem kryteriów oceny jakości dla procesów kontrolowanych metodą Six Sigma jest zawsze klient. Organizacja jest odpowiedzialna jedynie za dostosowanie swojego działania w taki sposób, aby produkty spełniały wymogi przedstawione przez klientów.

Six Sigma to proces czy stan?

Koncepcja Six Sigma bywa opisywana jako metoda, którą można kompleksowo wdrożyć – to prawda, ale jedynie w pewnym uproszczeniu, co zaznaczają prowadzący najlepsze szkolenia six sigma » . Nie ma bowiem możliwości antycypowania wszystkich błędów, które mogą wystąpić przy realizacji wszystkich zleceń dla dowolnych klientów. Każde zamówienie może wymagać innego dostrojenia procesów i nawet po zgromadzeniu sporego zestawu standardów przygotowanych z myślą o konkretnych klienta, procedura Six Sigma nie jest zakończona. Six Sigma to nie proces, który ma punkt startowy i końcowy, ale raczej stan przedsiębiorstwa – stan, w którym bez przerwy kontrolowane są wszystkie procesy, a jakość nie jest zdefiniowana ostatecznie. Do końca nie można nawet opracować samych procedur kontrolnych, ponieważ mogą one ewoluować wraz z koncepcją jakości, dlatego poprzez wdrożenie Six Sigma należy raczej rozumieć wprowadzenie systemu zarządzania jakością, a nie jakiś abstrakcyjny stan, w którym działanie organizacji ulega diametralnej, ale ostatecznej poprawie.

...........................................................................................................................

© 2007-2018 Internet i Programowanie - Podlaski Serwis Informacyjny - Wszelkie prawa zastrzeżone.
Serwis mojepodlasie.pl nie ponosi odpowiedzialności za treści dodane przez użytkowników.
e-mail: redakcja@mojepodlasie.pl


statystyka